Thursday 4 October 2012

Tulus dan Telus







Aku ucap maaf,
Kata kau, oh tidak mengapa
Dengan segaris senyum entah apa makna
Aku ulang lagi
*maaf*
Itu kerna sungguh-sungguh
Aku tak sengaja,
Dan kata kau
- tidak mengapa.

Aku lapang. Berpuas hati
Terus mengaji
Senang hati.
Hanya untuk hari ini.

Masuk ofis,
Engkau ada,
Aku senyum,
Engkau mencuka,

Aku bertanya,
Tanpa prasangka,
Salah apa ada,
Hingga senyum engkau tak ada,
Kata kau tak dak apa,

Aku terima,
Meski aku tau,
Itu dusta belaka.

Jangan ditanya,
Tahu aku dimana,
Kerna jawabanku,
Bikin lidah kau kelu pastinya!

Ya! Aku tahu
Kerna tuhan memberi aku tahu
Mengerti?

Diam kau,
Panas berkata rupanya,
Bukan pada aku.
Tapi pada dia kawan kau,
Untuk aku diam cuma.

Entah kenapa kawan kau
Semuanya menjauh belaka
Dari aku, iyya AKU!

Tiba-tiba
Kau datang semula,
Dengan senyum
Dan segala ada,

Oh, butuh bantuan aku,
Tidak apa,
Aku sentiasa ada,
Tidak aku berundur
Dari aku dan mereka,
Selagi tuhanku ada.

Selesai sudah,
Dan bermula semula episod itu,
Ya sudah ku jangka,
Tidak Mengapa,
Tuhanku ada,

Berbulan lamanya,
Baru ini DIA mahu
Mahu aku tahu
Tulus maaf,
tidak telus dimaafi.

Makanya semua ini tercatur,
Supaya aku menjaga umur
Jadi aku berudur.

Terima kasih
Pelajaran ini sungguh bermakna
Tidak eprlu dapat A
Cukup sekadar menjadi aku
Cukup bersedia ke negeri sana.




0 comments:

Thursday 4 October 2012

Tulus dan Telus







Aku ucap maaf,
Kata kau, oh tidak mengapa
Dengan segaris senyum entah apa makna
Aku ulang lagi
*maaf*
Itu kerna sungguh-sungguh
Aku tak sengaja,
Dan kata kau
- tidak mengapa.

Aku lapang. Berpuas hati
Terus mengaji
Senang hati.
Hanya untuk hari ini.

Masuk ofis,
Engkau ada,
Aku senyum,
Engkau mencuka,

Aku bertanya,
Tanpa prasangka,
Salah apa ada,
Hingga senyum engkau tak ada,
Kata kau tak dak apa,

Aku terima,
Meski aku tau,
Itu dusta belaka.

Jangan ditanya,
Tahu aku dimana,
Kerna jawabanku,
Bikin lidah kau kelu pastinya!

Ya! Aku tahu
Kerna tuhan memberi aku tahu
Mengerti?

Diam kau,
Panas berkata rupanya,
Bukan pada aku.
Tapi pada dia kawan kau,
Untuk aku diam cuma.

Entah kenapa kawan kau
Semuanya menjauh belaka
Dari aku, iyya AKU!

Tiba-tiba
Kau datang semula,
Dengan senyum
Dan segala ada,

Oh, butuh bantuan aku,
Tidak apa,
Aku sentiasa ada,
Tidak aku berundur
Dari aku dan mereka,
Selagi tuhanku ada.

Selesai sudah,
Dan bermula semula episod itu,
Ya sudah ku jangka,
Tidak Mengapa,
Tuhanku ada,

Berbulan lamanya,
Baru ini DIA mahu
Mahu aku tahu
Tulus maaf,
tidak telus dimaafi.

Makanya semua ini tercatur,
Supaya aku menjaga umur
Jadi aku berudur.

Terima kasih
Pelajaran ini sungguh bermakna
Tidak eprlu dapat A
Cukup sekadar menjadi aku
Cukup bersedia ke negeri sana.




No comments: