Wednesday, 8 July 2009

AMARAN : Awas! Maybank tidak selamat.





Klik pada gambar untuk paparan yang lebih jelas.

Jika anda menerima emel seperti ini, Awas! sekiranya anda mengikuti segala arahan yang terdapat dalam emel tersebut, bersedialah! Anda telah kehilangan wang anda. Seorang teman saya telah kehilangan wang sebanyak RM1000 sejurus selepas mengikuti arahan yang terdapat di dalam emel ini. Beliau yang baru sahaja melakukan transaksi di maybank2u untuk menjelaskan pembayaran bil TNBnya, menerima emel ini. Menyangkakan bahawa transaksi beliau sebentar tadi benar-benar terdapat masalah, beliau telak klik pada link yang di berikan. Mengikut arahan yang tertera beliau dikhendaki meminta TAC semula. Setelah menerima SMS TAC di telefon bimbit beliau, beliau pun mengisi TAC di laman yang tertera. Sejurus selepas itu kelihatan masalah transaksi tadi selesai.

Malangnya, setelah 1/2 jam urusan itu selesai, beliau menerima satu lagi SMS dari Maybank yang menyatakan beliau telah memindahkan wang sebanyak RM1000 kepada pihak ketiga. Pelik tapi benar! Sahabat saya yang merasa pelik dengan SMS tersebut telah menyemak semula baki dia akaun beliau. Sah! beliau kehilangan RM1000.

Beliau menghubungi pihak Maybank, dan membuat laporan. Layanan dari kakitangan Maybank sangat tidak beretika. Apabila sahabat saya meminta agar pihak Maybank memeriksa ke akaun siapa diut itu dipindahkan, pihak Maybank dengan bermalasan dan sombong mengatakan "lamabatlah kalao nak cek ni, sebab kita kena cek di echannel" . Sahabat saya yang berang ini menyatakan, kesanggupan untuk menunggu. Akhirnya pihak Maybank memaklumkan bahawa individu atau pihak ketiga itu Mohan a/l Thulukan. Apabila sahabat saya meminta butiran mengenai Mohan ini, pihak Maybank enggan untuk mendedahkan identiti individu terbabit dengan alasan mereka bertanggungjawab memelihara kerahsiaan profil pelanggan mereka. Mendengar ini sahabat saya bertanya bagaimana caranya untuk mendapatkan semula wangnya. Dengan angkuhnya pihak Maybank menjawab, "kami tidak dapat berbuat apa-apa, dan ramai lagi pak cik makcik diluar sana yang mengalami nasib yang sama."

Kerana terlalu sedih sahabat saya pulang ke rumah. Apa yang memusykilkan saya ialah, apakah tujuan Maybank menyimpan profil pelanggan, dan apakah Maybank tidak sedar bahawa Maybank bersubahat dengan si penjenayah siber tersebut apabila Maybank enggan memberikan kerjasama kepada mangsa dalam mendapatkan butiran si penjenayah tadi bagi memudahkan urusan laporan polis. Kalau tidak ada maklumat macam mana nak tangkap mamat senteng itu? Maybank BERSUBAHAT! Kalau hendak saya yakin Maybin boleh mengheret orang-orang seperti Mohan ke muka pengadilan. Apakah rahsia disebalik kengganan Maybank mendedahkan identiti Mohan itu? Pihak Maybank sendiri menyatakan "ramai pak cik mak cik diluar sana menghadapai nasib yang sama" jadi apa tindakan Maybank untuk mengatasi masalah ini? Ini bukan masalah baru. Saya secara peribadi kesal dengan Maybank. Semasa mula-mula membukan akaun Maybank dan menggunakan ATM kad Maybank, saya turut menerima emel yang meminta saya mengaktifkan Maybank2u saya agar ianya tidak expired. Baru je buka akaun dalam seminggu maklumat saya sudah sampai ke penjenayah. Nasib baik suami melarang saya melayan emel tersebut. Dan saya memang sengaja tidak mengaktifkan Maybank2u saya.

Sikap Maybank yang melepaskan tangan dari masalah ini dilihat sangat tidak bertanggungjawab. Salah satu punca masalah ini adalah kelemahan "Security System". Maybank sendiri. Jadi sewajarnya Maybank wajib melakukan sesuatu. Untuk makluman dalam kes sahabat saya, pihak maybank dapat bercakap dengan Mohan a/l Thulukan dan menyatakan bahawa dia sudah pun mengeluarkan wang sebanyak RM1,000 itu. Saya benar-benar tidak faham!!!!

Dalam kes lain seorang pemuda, kehilangan RM5,000 dan Maybank menyatakan transaksi itu sah kerana ia menggunakan No.TAC, masalahnya pemuda tersebut tidak menerima atau memasukkan sebarang No TAC untuk transaksi memindahkan wang tersebut. Dan masih lagi respon pihak Maybank ramai lagi pak cik mak cik di luar sana yang kehilangan duit walaupun tidak menggunakan internet. Hairan saya, kalau bank sudah tidak selamat, bagaimana? tidak adakah sebarang akta atau undang-undang yang boleh mengatasi masalah ini?

Entah berapa ramai sudah mangsa jenaya perbankkan ini.

Dari sibuk mempertahankan akta ISA kan bagus mewujudkan akta yang mampu membantu rakyat!

Malaysia..Malaysia...


4 comments:

dhan said...

a'kum....
thanks atas maklumat ini...

Anonymous said...

Salam saudara.Sila gunakan kemudahan internet yg ada untuk mencari maklumat tentang 'Phishing Website and Phishing email'. Dah sila fhmkan btl2 akan dua subject itu dan kemudian barulah fikir balik, nk salahkn kwn anda tu ke or nk salah kn bank. Penuhkan ilmu di dada dahulu sebelum menghentam dan menuding jari kesalahan pada pihak lain. Mengenai tidak mendedahkan profil Mohan tu, Sila rujuk Akta Institusi Kewangan dan Perbankan, then baru la komen. Kes kehilangan RM5,000.00 itu, adakah anda btl2 yakin dia tidak menerima no.TAC. Pd pendapat sy, apabila seseorang itu terdesak, dia sanggup menafikan apa sahaja utk melindungi kesalahan dirinya dan menyalahkan org lain. Jika anda dan kawan anda seorang warganegara yg bijak, gunakan saluran yg betul seperti membuat laporan polis, dan merujuk kepada bank negara jika pihak Maybank tidak memberikan kerjasama. bukannya menghentam sana sini atau membuat tuduhan melulu tanpa usul periksa atau bukti yg kukuh.bukan kah menuduh tanpa usul periksa itu boleh dikategori kan sbg fitnah. Saya rs anda lebih mengetahuinya tentang hukum hakam ini, jika melihatkan kepada profil anda ini. Jgnla memberi komen akan sesuatu perkara yg anda tidak faham. belajar lagi. Komen2 anda yg tidak dpt dibuktikan kesahihannya boleh menjejaskan reputasi org lain. Jika tuduhan2 itu tidak benar.....anda lebih tahu apakah hukumnya. gunakan kemudahan internet yg ada ini utk menambahkan ilmu2 yg baru. Terima Kasih. drpd> Pro-Consumer.

Anonymous said...

Sekurang2nya tlg lh yg mampu,ni seolah2 xnk tlg..kt x berada tmpt seorang individu tu..smua kenyataan,cr rzki dr hasil halal,pe salah kt tlg orang memerlukan dpt pahala..

Anonymous said...

wey anonymus palancau ko ni merapu, cilaka anak haram la, dia ilang duit kot, yang hang dok merapu akta ilmu, cilaka bagai ni apa pasai?mabuk ketum ka?kalu terlebih pandai pun nampak bangang satgi wei?mcm ni la mangkuk, situasi dia camni, aku ada duit, duit aku ilang, kena curi, aku nk kena ada ilmu bagai ke nk mengetahui yang duit aku kena curi??dia tu bukan fitnah, dh duit dia ilang, bodo bgahal mamat sewel ni, BARUA MIOWBANK KOT AGAKNYA, TAK PUN GIGOLO SI MOHAN TLUNAKUGURSEKARAN MUNIANDY ALLGAPA KUTUISAMY MAYBENKY CELAKA ANAK HARAMI...

Wednesday, 8 July 2009

AMARAN : Awas! Maybank tidak selamat.





Klik pada gambar untuk paparan yang lebih jelas.

Jika anda menerima emel seperti ini, Awas! sekiranya anda mengikuti segala arahan yang terdapat dalam emel tersebut, bersedialah! Anda telah kehilangan wang anda. Seorang teman saya telah kehilangan wang sebanyak RM1000 sejurus selepas mengikuti arahan yang terdapat di dalam emel ini. Beliau yang baru sahaja melakukan transaksi di maybank2u untuk menjelaskan pembayaran bil TNBnya, menerima emel ini. Menyangkakan bahawa transaksi beliau sebentar tadi benar-benar terdapat masalah, beliau telak klik pada link yang di berikan. Mengikut arahan yang tertera beliau dikhendaki meminta TAC semula. Setelah menerima SMS TAC di telefon bimbit beliau, beliau pun mengisi TAC di laman yang tertera. Sejurus selepas itu kelihatan masalah transaksi tadi selesai.

Malangnya, setelah 1/2 jam urusan itu selesai, beliau menerima satu lagi SMS dari Maybank yang menyatakan beliau telah memindahkan wang sebanyak RM1000 kepada pihak ketiga. Pelik tapi benar! Sahabat saya yang merasa pelik dengan SMS tersebut telah menyemak semula baki dia akaun beliau. Sah! beliau kehilangan RM1000.

Beliau menghubungi pihak Maybank, dan membuat laporan. Layanan dari kakitangan Maybank sangat tidak beretika. Apabila sahabat saya meminta agar pihak Maybank memeriksa ke akaun siapa diut itu dipindahkan, pihak Maybank dengan bermalasan dan sombong mengatakan "lamabatlah kalao nak cek ni, sebab kita kena cek di echannel" . Sahabat saya yang berang ini menyatakan, kesanggupan untuk menunggu. Akhirnya pihak Maybank memaklumkan bahawa individu atau pihak ketiga itu Mohan a/l Thulukan. Apabila sahabat saya meminta butiran mengenai Mohan ini, pihak Maybank enggan untuk mendedahkan identiti individu terbabit dengan alasan mereka bertanggungjawab memelihara kerahsiaan profil pelanggan mereka. Mendengar ini sahabat saya bertanya bagaimana caranya untuk mendapatkan semula wangnya. Dengan angkuhnya pihak Maybank menjawab, "kami tidak dapat berbuat apa-apa, dan ramai lagi pak cik makcik diluar sana yang mengalami nasib yang sama."

Kerana terlalu sedih sahabat saya pulang ke rumah. Apa yang memusykilkan saya ialah, apakah tujuan Maybank menyimpan profil pelanggan, dan apakah Maybank tidak sedar bahawa Maybank bersubahat dengan si penjenayah siber tersebut apabila Maybank enggan memberikan kerjasama kepada mangsa dalam mendapatkan butiran si penjenayah tadi bagi memudahkan urusan laporan polis. Kalau tidak ada maklumat macam mana nak tangkap mamat senteng itu? Maybank BERSUBAHAT! Kalau hendak saya yakin Maybin boleh mengheret orang-orang seperti Mohan ke muka pengadilan. Apakah rahsia disebalik kengganan Maybank mendedahkan identiti Mohan itu? Pihak Maybank sendiri menyatakan "ramai pak cik mak cik diluar sana menghadapai nasib yang sama" jadi apa tindakan Maybank untuk mengatasi masalah ini? Ini bukan masalah baru. Saya secara peribadi kesal dengan Maybank. Semasa mula-mula membukan akaun Maybank dan menggunakan ATM kad Maybank, saya turut menerima emel yang meminta saya mengaktifkan Maybank2u saya agar ianya tidak expired. Baru je buka akaun dalam seminggu maklumat saya sudah sampai ke penjenayah. Nasib baik suami melarang saya melayan emel tersebut. Dan saya memang sengaja tidak mengaktifkan Maybank2u saya.

Sikap Maybank yang melepaskan tangan dari masalah ini dilihat sangat tidak bertanggungjawab. Salah satu punca masalah ini adalah kelemahan "Security System". Maybank sendiri. Jadi sewajarnya Maybank wajib melakukan sesuatu. Untuk makluman dalam kes sahabat saya, pihak maybank dapat bercakap dengan Mohan a/l Thulukan dan menyatakan bahawa dia sudah pun mengeluarkan wang sebanyak RM1,000 itu. Saya benar-benar tidak faham!!!!

Dalam kes lain seorang pemuda, kehilangan RM5,000 dan Maybank menyatakan transaksi itu sah kerana ia menggunakan No.TAC, masalahnya pemuda tersebut tidak menerima atau memasukkan sebarang No TAC untuk transaksi memindahkan wang tersebut. Dan masih lagi respon pihak Maybank ramai lagi pak cik mak cik di luar sana yang kehilangan duit walaupun tidak menggunakan internet. Hairan saya, kalau bank sudah tidak selamat, bagaimana? tidak adakah sebarang akta atau undang-undang yang boleh mengatasi masalah ini?

Entah berapa ramai sudah mangsa jenaya perbankkan ini.

Dari sibuk mempertahankan akta ISA kan bagus mewujudkan akta yang mampu membantu rakyat!

Malaysia..Malaysia...


4 comments:

dhan said...

a'kum....
thanks atas maklumat ini...

Anonymous said...

Salam saudara.Sila gunakan kemudahan internet yg ada untuk mencari maklumat tentang 'Phishing Website and Phishing email'. Dah sila fhmkan btl2 akan dua subject itu dan kemudian barulah fikir balik, nk salahkn kwn anda tu ke or nk salah kn bank. Penuhkan ilmu di dada dahulu sebelum menghentam dan menuding jari kesalahan pada pihak lain. Mengenai tidak mendedahkan profil Mohan tu, Sila rujuk Akta Institusi Kewangan dan Perbankan, then baru la komen. Kes kehilangan RM5,000.00 itu, adakah anda btl2 yakin dia tidak menerima no.TAC. Pd pendapat sy, apabila seseorang itu terdesak, dia sanggup menafikan apa sahaja utk melindungi kesalahan dirinya dan menyalahkan org lain. Jika anda dan kawan anda seorang warganegara yg bijak, gunakan saluran yg betul seperti membuat laporan polis, dan merujuk kepada bank negara jika pihak Maybank tidak memberikan kerjasama. bukannya menghentam sana sini atau membuat tuduhan melulu tanpa usul periksa atau bukti yg kukuh.bukan kah menuduh tanpa usul periksa itu boleh dikategori kan sbg fitnah. Saya rs anda lebih mengetahuinya tentang hukum hakam ini, jika melihatkan kepada profil anda ini. Jgnla memberi komen akan sesuatu perkara yg anda tidak faham. belajar lagi. Komen2 anda yg tidak dpt dibuktikan kesahihannya boleh menjejaskan reputasi org lain. Jika tuduhan2 itu tidak benar.....anda lebih tahu apakah hukumnya. gunakan kemudahan internet yg ada ini utk menambahkan ilmu2 yg baru. Terima Kasih. drpd> Pro-Consumer.

Anonymous said...

Sekurang2nya tlg lh yg mampu,ni seolah2 xnk tlg..kt x berada tmpt seorang individu tu..smua kenyataan,cr rzki dr hasil halal,pe salah kt tlg orang memerlukan dpt pahala..

Anonymous said...

wey anonymus palancau ko ni merapu, cilaka anak haram la, dia ilang duit kot, yang hang dok merapu akta ilmu, cilaka bagai ni apa pasai?mabuk ketum ka?kalu terlebih pandai pun nampak bangang satgi wei?mcm ni la mangkuk, situasi dia camni, aku ada duit, duit aku ilang, kena curi, aku nk kena ada ilmu bagai ke nk mengetahui yang duit aku kena curi??dia tu bukan fitnah, dh duit dia ilang, bodo bgahal mamat sewel ni, BARUA MIOWBANK KOT AGAKNYA, TAK PUN GIGOLO SI MOHAN TLUNAKUGURSEKARAN MUNIANDY ALLGAPA KUTUISAMY MAYBENKY CELAKA ANAK HARAMI...